dilluns, 15 de novembre del 2010

3r ESO COMBINACIÓ PRONOMS

COMBINACIÓ DE PRONOMS
1.    Normes generals
a)  Tots els pronoms febles es col·loquen junts, bé davant del verb o bé darrere:
Li ho vaig dir.                               o                  Vaig dir-li-ho.
Me la dóna.                                  »                  Dóna-me-la.
Se li va oblidar.                            »                  Va oblidar-se-li.
Ens ho vol vendre                       »                  Vol vendre'ns-ho.

b
)  En posició proclítica, els pronoms s'escriuen o bé separats o bé apostrofats:
› Te la portaré demà.
› Li ho vaig dir tan bon punt ho vaig saber.
› No se'n vol anar.
› Se n'anirà la setmana que ve.

c
)  En posició enclítica, van lligats al verb o entre ells amb guionet o amb apòstrof:
› Vés-te'n.
› Porta'ns-el.
› Menja-te-la.
› Beu-te'l.

d
)  Quan un dels pronoms d'una combinació pot presentar la forma elidida o la reduïda, l'apòstrof es col·locarà tan a la dreta com siga possible:
› Li'ls vaig donar dilluns passat.
› Me'n vaig anar fart.
› Li'l vaig regalar perquè m'abellia.
› No dubtes que se'n recordarà.

EXCEPCIONS
: El pronom el adopta la forma elidida l' quan es combina amb el pronom en, ja que altrament donaria lloc a la forma inexistent “le”: Si has guardat el jersei a l'armari, trau-l'en, que torna a fer fred.

e
)  Els pronoms em, et i es adopten la forma plena (me, te, se) quan se situen en el primer lloc d'una combinació:
› Me la va trencar.
› Te'l vas menjar. › Se m'ha perdut.

EXCEPCIONS
: En el cas que estos pronoms vagen combinats amb els pronoms invariables ho i hi, prenen la forma elidida (m', t', s'): M'ho van dir. S'hi acostà tranquil·lament.

f
)   Si el primer pronom no és cap dels tres pronoms mencionats en l'apartat anterior, pren la mateixa forma que adoptaria si anara tot sol amb el verb:
› Ens el va portar.
› Canvieu-vos-els.
› Vos (o us) ho diria per compromís.
› Els ho vaig explicar a la clara.

g
)  En posició enclítica, quan el primer pronom acaba en -s, el segon pronom adopta la forma reforçada:
› Va furtar-los-els.
› Anem-nos-en.
› No vull dir-los-en res.
› Confie tornar a portar-vos-les.
2.    Orde de col·locació en la combinació de pronoms
Quan es combinen dos pronoms febles, es col·loca en primer lloc el que fa de complement indirecte:
› Me la va portar perquè la corregira.
› Li ho va demanar amb insistència.
› Ha dit que te les portarà prompte.
› Agafa el carnet; de segur que ens el demanaran.

EXCEPCIONS
: Si un d'estos pronoms és el reflexiu se, este ha d'ocupar el primer lloc: Se'm va presentar de sobte. Se li encreuaren els cables.
· Si es combinen els pronoms me i te amb el pronom li, este va darrere dels altres: Poseu-me-li un barret, al xiquet, que fa massa sol.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada