CRITERIS D'AVALUACIÓ
TEMA 1
• Saber reconéixer les característiques de la novel·la.
• Reconéixer l’estructura d’una novel·la.
• Identificar els elements que formen una novel·la.
• Analitzar correctament l’estructura de les paraules.
• Classificar les paraules segons la categoria gramatical a què pertanyen.
• Separar el lexema i els morfemes de les paraules.
• Conjugar els temps de present i de passat dels verbs regulars.
• Ordenar paraules alfabèticament.
• Reconéixer síl·labes amb dígrafs.
• Escriure correctament paraules amb b o v.
• Enriquir i/o modificar el lèxic d’un text amb l’ús de sinònims i antònims.
• Distinguir les interferències lingüístiques.
• Identificar i situar les llengües romàniques més conegudes.
• Reconéixer el gènere literari d’una obra.
• Enumerar les característiques de la novel·la fantàstica, i esmentar alguns autors i obres.TEMA 2
• Reconéixer les característiques del conte.
• Conéixer l’estructura del conte.
• Identificar els recursos emprats en un conte.
• Aplicar els recursos per a presentar l’ordre dels fets.
• Analitzar i classificar les paraules segons la categoria gramatical a què pertanyen.
• Aplicar correctament l’ús dels determinants.
• Separar síl·labes i classificar paraules d’acord amb el nombre de síl·labes.
• Omplir buits de paraules amb m, n i mp.
• Identificar l’accepció d’algunes paraules polisèmiques.
• Diferenciar entre paraules polisèmiques i monosèmiques.
• Emprar correctament hem, ham, bé i ben.
• Distingir les varietats oriental i occidental del català a partir dels trets essencials.
• Esmentar algunes característiques de la novel·la romàntica, alguns autors i algunes obres.TEMA 3
• Conéixer les característiques de la carta formal i de la informal.
• Analitzar com és una carta: estructura i recursos.
• Redactar una carta amb coherència, cohesió i adequació.
• Identificar el nivell de formalitat i informalitat en les cartes.
• Usar en les cartes les fórmules de salutació i de comiat i les sigles i les abreviatures més usuals.
• Aplicar els pronoms febles correctament.
• Substituir el complement directe i el complement indirecte per pronoms febles.
• Conjugar l’imperatiu de verbs regulats i irregulars.
• Accentuar paraules gràficament.
• Escriure correctament les consonants p/b, t/d i c/g al final de paraula.
• Identificar les abreviatures.
• Emprar correctament aleshores, a les hores, alhora, a l’hora.
• Identificar els subdialectes del valencià.
• Conéixer els elements d’una novel·la de misteri o de terror.
• Esmentar autors i títols de novel·les de misteri o de terror.TEMA 4
• Descriure una persona usant diversos recursos lingüístics.
• Reconéixer els recursos emprats en un retrat.
• Fer descripcions de diferents tipus.
• Reconéixer les descripcions en textos orals i escrits.
• Identificar l’adjectiu.
• Mostrar els graus d’un adjectiu.
• Analitzar sintàcticament oracions copulatives.
• Aplicar correctament l’ús dels pronoms personals febles en la substitució de l’atribut.
• Omplir buits de paraules amb g i j o tg i tj.
• Col·locar la dièresi adientment.
• Reconéixer els hipònims i els hiperònims.
• Completar textos amb hipònims i hiperònims.
• Distingir l’ús de que i què.
• Explicar què són els registres.
• Identificar les característiques del registre estàndard.
• Enumerar característiques de la novel·la històrica.
TEMA 5
• Reconéixer les característiques d’una descripció.
• Analitzar l’estructura d’un text descriptiu.
• Redactar descripcions amb coherència, cohesió i adequació.
• Emprar els recursos lingüístics necessaris en la descripció d’un espai i d’un objecte.
• Conéixer i emprar les preposicions.
• Conjugar el present de subjuntiu.
• Identificar els components d’una oració activa i una de passiva.
• Usar el signes de puntuació per a donar el significat adient a un text.
• Aplicar les regles d’ús de les grafies x, tx i ig.
• Conéixer endevinalles, frases fetes i refranys.
• Emprar cap i cap a.
• Identificar el registre col·loquial d’un text.
• Reconéixer les característiques de les novel·les d’aventures.
• Esmentar autors de novel·les d’aventures i les seues obres.TEMA 6
• Analitzar l’estructura d’un text dialogat.
• Reconéixer els elements propis dels actes comunicatius.
• Reconéixer i emprar les característiques tipogràfiques dels textos dialogats teatrals.
• Emprar els recursos lingüístics necessaris en l’elaboració d’un text dialogat.
• Identificar els components i la funció de cada pronom feble en una combinació de pronoms.
• Usar els signes de puntuació per a donar el significat adient a un text.
• Aplicar les regles d’ús de la esse sorda i la sonora.
• Reconéixer i usar eficaçment els pronoms interrogatius.
• Reconéixer i usar alguns adjectius i adverbis que poden fer la funció d’un pronom interrogatiu.
• Identificar la juxtaposició entre oracions.
• Diferenciar els barbarismes dels préstecs lingüístics.
• Emprar medi, mig i mitjà.
• Conéixer les paraules adequades en valencià i evitar els barbarismes.
• Reconéixer les característiques del llenguatge literari.
• Esmentar algunes característiques del teatre actual.
• Conéixer alguns dramaturgs i algunes obres de teatre actuals.
TEMA 7
• Reconéixer les característiques del text instructiu.
• Analitzar l’estructura d’un text instructiu.
• Emprar els recursos lingüístics necessaris en l’elaboració de textos instructius.
• Emprar les perífrasis d’obligació en textos instructius, consells i ordres.
• Identificar i usar els adverbis i les locucions adverbials.
• Identificar els complements circumstancials.
• Substituir els cc pels pronoms febles corresponents.
• Identificar els diferents tipus d’oracions coordinades.
• Escriure en lletra els numerals.
• Aplicar les regles d’ús de r i rr.
• Formar paraules amb prefix i classificar-les segons el significat.
• Emprar només i no més.
• Identificar les paraules científiques o tècniques.
TEMA 8
• Reconéixer les característiques d’un text argumentatiu.
• Analitzar l’estructura d’un text argumentatiu.
• Redactar un text argumentatiu amb coherència, cohesió i adequació.
• Identificar els recursos argumentatius en un anunci gràfic.
• Conéixer i emprar les conjuncions coordinants.
• Conéixer i emprar les conjuncions subordinants.
• Distingir les oracions subordinades causals i les finals.
• Escriure en majúscula les paraules que calga.
• Aplicar les regles d’ús de la ele geminada.
• Escriure paraules derivades mitjançant sufixos.
• Conéixer el significat d’alguns sufixos.
• Distingir els hipònims i els hiperònims.
• Usar correctament per què i perquè.
• Identificar els conflictes que generen les llengües en contacte.
• Exposar les característiques de l’assaig.
• Conéixer autors d’assaig actuals.
|
TEMA 9
• Reconéixer les característiques dels textos predictius.
• Identificar diferents tipus de text predictiu.
• Analitzar l’estructura d’un text predictiu.
• Elaborar un text predictiu a partir de les característiques i els recursos lingüístics necessaris.
• Identificar les oracions impersonals.
• Identificar i emprar les oracions subordinades adverbials de temps, de lloc i de manera.
• Emprar l’apòstrof i el guionet en els pronoms febles.
• Substituir complements per combinacions de pronoms febles.
• Conéixer el lèxic de la meteorologia i unes quantes tècniques endevinatòries.
• Escriure la grafia correcta per a representar el fonema /k/.
• Formar paraules compostes i classificar-les segons la categoria.
• Emprar correctament fins i fins a.
• Reconéixer els factors que afecten la normalització de la nostra llengua.
• Esmentar les característiques de la cançó en valencià i alguns autors.*EN NEGRETA TENIU ELS CONTINGUTS MÍNIMS...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada