CRITERIS D’AVALUACIÓ 3r ESO
1r Trimestre Temes 1-2-3 |
· Identifica les parts d’una notícia. · Utilitza diferents recursos per a elaborar titulars. · Reconeix l’estructura i els recursos d’una notícia. · Reconeix el nivell estàndard de la llengua i emprar-lo en la redacció de notícies. · Identifica les diferents classes de sintagmes. · Utilitza correctament l’apòstrof i la contracció. · Coneix les comarques valencianes. · Empra: aleshores, a les hores, alhora i a l’hora. · Explica els canvis semàntics. · Explica el procés de romanització de les nostres terres. Distingeix les característiques principals de l’obra de Ramon Llull. |
· Distingeix els tipus de descripcions. · Identifica els recursos lingüístics i estilístics usats en les descripcions de les persones. · Identifica descripcions inserides en textos literaris i d’ús quotidià. · Elabora descripcions de persones amb coherència, cohesió i adequació. · Utilitza diferents recursos per a presentar els personatges. · Identifica les diferents funcions sintàctiques dins de l’oració. · Diferencia els diversos tipus de diftongs i reconèixer els hiats. · Usa refranys i frases fetes. · Distingeix les característiques principals de les cròniques medievals. |
· Analitza entrevistes de diferents tipus i determinar-ne l’estructura, les parts i les característiques. · Elabora diferents tipus de preguntes. · Usa correctament el registre lingüístic adequat a cada situació comunicativa tenint en compte el personatge entrevistat i el públic a qui s’adreça l’entrevista. · Redacta entrevistes amb correcció ortogràfica i gramatical. · Fa correctament les substitucions pronominals. · Utilitza correctament l’accent gràfic. · Reconeix els mecanismes de creació lèxica de la composició i l’habilitació. · Empra correctament perquè, per què i per a què. · Sap les diferents etapes per les quals passà la nostra llengua en l’època medieval. Esmenta alguns autors religiosos medievals i les seues obres. |
*En negreta els mínims per aprovar amb un suficient (5 punts).
2n Trimestre Temes 4-5-6 |
· Identifica les parts d’un conte. · Reconeix els tipus de narradors. · Identifica descripcions, diàlegs i narracions en contes. · Esmenta els tipus de contes i alguns autors. · Coneix i empra les preposicions. · Classifica les conjuncions en els diversos tipus de coordinants i subordinants. · Utilitza correctament l’accent diacrític i la dièresi. · Identifica els prefixos i els sufixos en les paraules derivades. · Empra correctament sinó i si no. · Sap explicar el paper de la Cancelleria Reial. · Esmenta les característiques principals de la poesia des dels trobadors. · Esmenta les l’obra i els temes de la poesia d’Ausiàs March. Reconeix la comparació en algun poema. |
· Analitza textos literaris de diferents gèneres –poesia i narració– que tracten la descripció de sentiments. · Elabora poemes que descriguen sentiments. · Distingeix els tipus de versos i de rima, i les cesures. · Identifica els recursos estilístics emprats en la poesia: les figures retòriques. · Classifica les oracions compostes. · Classifica les oracions coordinades. · Identifica les oracions juxtaposades. · Utilitza correctament la s sonora. · Sap reconéixer els préstecs lingüístics i substituir-los per paraules genuïnes. · Usa correctament tastar, provar i emprovar. · Explica els esdeveniments més importants en l’evolució de la llengua des del segle xv fins al segle xix. Distingeix les característiques principals de la literatura misògina i d’autors com Jaume Roig, Isabel de Villena i Roís de Corella. |
· Copsa les relacions entre cinema i literatura. · Identifica els tipus de plans i d’angles, els moviments de càmera i els signes de puntuació cinematogràfics. · Adapta un text a un guió literari. · Indica les característiques del guió literari i del guió tècnic. · Classifica les oracions subordinades en substantives i adjectives. · Usa correctament la s sorda. · Usa correctament escaire i esquadra. · Explica els conceptes de llengua nacional, llengua oficial i llengua internacional. · Explica les diferències entre llibres de cavalleries i novel·les cavalleresques. · Distingeix les característiques principals del Curial i Güelfa i del Tirant lo Blanc. |
*En negreta els mínims per aprovar amb un suficient (5 punts).
3r Trimestre Temes 7-8-9 |
· Esmenta les característiques d’una novel·la. · Esmenta els tipus de novel·la i alguns autors. · Reconeix l’ordre i la durada dels fets en una narració. · Identifica l’espai i el temps en una narració. · Utilitza diferents recursos per a tractar el temps en una narració. · Diferencia les oracions subordinades adverbials de temps, de lloc i de manera. · Utilitza correctament les lletres g i j, i els dígrafs tg i tj. · Interpreta la significació d’algunes onomatopeies. · Empra esquena, espatla, muscle i múscul. · Analitza la situació lingüística a Europa a partir dels conceptes de monolingüisme i plurilingüisme. · Distingeix les característiques principals de la literatura del Renaixement. · Esmenta alguns autors del Renaixement i algunes de les seues obres. |
· Coneix les característiques dels textos científics. · Distingeix els textos divulgadors i els especialitzats. · Identifica descripcions inserides en textos científics. · Redacta textos científics senzills amb coherència, cohesió i adequació. · Identifica i empra vocabulari tècnic i formes cultes del llenguatge. · Diferencia les oracions subordinades adverbials finals i causals. · Usa correctament la lletra x i els dígrafs tx i ig. · Usa correctament els diccionaris. · Usa correctament regla i regle. · Analitza el concepte de bilingüisme, així com les diverses classes, tot aplicant-les a la situació lingüística del País Valencià. · Distingeix les característiques principals de la literatura barroca i neoclàssica. |
· Identifica els elements del text teatral. · Identifica i classificar la varietat de registres que pot reproduir el text teatral. · Distingeix els gèneres dramàtics: comèdia, tragèdia i drama. · Distingeix els parlaments dels personatges. · Participa activament en la planificació, l’elaboració i la representació d’un text teatral. · Classifica adequadament les oracions subordinades adverbials consecutives, comparatives, condicionals i concessives. · Usa correctament l’entonació i els signes de puntuació. · Diferencia els conceptes de família lèxica i de camp semàntic. · Empra correctament: medi, mig i mitjà. · Defineix i exemplifica els conceptes de conflicte lingüístic, substitució lingüística i normalització lingüística. · Distingeix les característiques principals de la literatura popular fins al segle xviii. Explica què és el Misteri d’Elx. |
*En negreta els mínims per aprovar amb un suficient (5 punts).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada